banknegyed

Üzleti ajándék karácsonyra – ezeket ne!

Hagyománya van az üzleti partnerek közötti karácsonyi jókívánságoknak, ajándékoknak a karácsony előtti hetekben. Összegyűjtöttük, mit nem célszerű adni.

Általános szabály: a legtöbb multicégnél már csekély értékhatár felett is tilos az ajándékok elfogadása, ezért nem érdemes kényelmetlen helyzetbe hozni üzleti partnerünket azzal, hogy egy drága ajándékot nem fogadhat el, vagy le kell adnia. (A szabályozás értelméről sokat lehetne vitatkozni, a mai világban aligha kenyerezhető le bárki mondjuk egy drága pezsgővel, de ez messzire vezetne.)

Mit nem érdemes ajándékozni 2021-ben?

  • Hölgynek parfüm, illatszer: ilyesmit csak akkor küldjünk üzleti ajándékként, ha teljesen biztosak vagyunk a hölgy izlésében, és közeli a munkakapcsolat.
  • Urak esetében nyakkendő, zokni – abszolút tilos!
  • Elegáns határidőnapló: egyre kevesebben használják, a legtöbbször elajándékozás vagy kihasználatlanság lesz a sorsa.
  • Drága töltőtoll : elérheti az értéke az elfogadhatóság kategóriáját, másrészt ma már szinte senki nem ír tollal, maximum a szerződéseket írják alá vele.
  • Bor, pezsgő, prosecco: ha túl olcsó, kínos, ha túl drága, nem lehet elfogadni. Nagyon gyakori üzleti ajándék, tekintet nélkül arra, hogy a megajándékozott szereti-e, vagy sem. Egyik szerzőnk például középvezetőként minden évben legalább 15-20 üveg vörösbort kap ajándékba, amit ő személy szerint kifejezetten utál. Előnyük viszont, hogy könnyen és sértődés nélkül tovább lehet ajándékozni őket. Ha mégis ezt választjuk, a 3-5000 forintos árkategóriában érdemes körülnézni.
  • Wellness-utalvány: amekkora értékben elfogadható, jellemzően szinte semmilyen szolgáltatás nem vehető érte igénybe, tehát az ajándékozott vagy továbbadja, vagy további kiadásokra kényszerül.
  • Könyv: a divatos üzleti témákról szóló könyveket a legtöbbször nem olvassák el. (Jogosan). Ha ilyet választ, legalább szóljon valamiről, mert a többségüknek sajnos nem sikerül. Hasonló a helyzet a drága albumokkal, ezeket a könyvesboltok mindig decemberben teszik ki, hátha abban az évben elmennek. Jobb megoldás az elegánsan csomagolt utalvány.

Amit semmiképpen nem javaslunk:

  • e-mailen küldött karácsonyi elektronikus képeslap. Ez az esetek többségében az IT rendszerek beállításai miatt meg sem jelenik a címzettnél, és végtelenül személytelen. Inkább írjunk egy pár személyes sort – vagy ne küldjünk semmit.
  • „az idén a karácsonyi ajándékokra szánt összeget X,Y,Z alapítványnak adtuk”. Az alapítványok jó része 50-60%-os költségszinttel működik, tehát az ilyen ajándékoknak leginkább ők örülnek, nem a rászorulók. Ez közismert az üzleti világban, inkább ilyen esetben se küldjünk semmit.