Évtizedes szokás a karácsonyi üzleti ajándékozás. Mit ne adjon?
[1] Határidőnapló
Ma már egyre kevesebben használják, bár sok helyen még berendelik, majd év vége felé az egész megy a szemétbe. A vezetők ráadásul már szinte mind elektronikusan vezetik a naptárukat. Nem szerencsés megoldás a cserélhető gyűrűs kalendárium sem, mivel ott folyamatosan új lapokat kell beszerezni.
[2] Hitvány bor
A borkultúra erős terjedésével sokan küldenek egy-egy palack „valamit” partnereiknek. Ne tegyék, csak akkor, ha tényleg különlegességről van szó. Ma már minden bor értéke pár másodperc alatt kikereshető, kellemetlen lehet, ha az ajándékozott szembesül a palack 1-2.000 forintos árával.
[3] Elektronikus képeslap
Ha valakinek ezt küldené, akkor inkább ne küldjön semmit. A céges levelezőrendszerek nagy részében csak félig, vagy még annyira sem jelenik meg, rosszabb esetben spam mappába kerül – és borzasztóan személytelen. Inkább írjon egy személyre szóló levelet.
[4] Üzleti jellegű könyv
Mind a hazai, mind a külföldi kiadók elárasztották a könyvpiacot a „bullshit” jellegű üzleti irodalmakkal, amelyeket jórészt olyanok írnak, akik még életükben nem láttak vállalatot belülről. A különféle motivációs, üzleti stratégia és egyéb tartalmú könyvek általában mennek a szemétbe – még csak tovább sem nagyon ajándékozhatók.
[5] Inkább jótékonyságra fordítja az összeget?
Hasonlóan érdemes eljárni, mint a 3-as pontban: inkább akkor ne is kezdjen bele. A különféle – általában a karácsonyi ünnepek környékén megélénkülő – jótékonysági szervezetek egy része 60-70% költséghányaddal működik, vagyis jótékony önzetlenségének az alapítvány tisztségviselői örülnek a legjobban – üzleti partnerének pedig könnyen lesz rossz szájíze.