Duplájára emelkedett az év első két hónapjában a jegybank felé bejelentett banki adathalász kísérletek száma. Hogyan érdemes védekezni?
Az egyre erősödő visszaélési kísérletek során a csalók a bank ügyfélszolgálati telefonszámához hasonló (vagy azzal azonos) számról hívják az ügyfeleket, segítséget ajánlva és sürgős intézkedést kérve az állítólagosan „megtámadott” bankszámlájuk elleni védekezéshez. Ha az ügyfél jelzi, hogy ő más bank ügyfele, akkor „átkapcsolják” a megnevezett hitelintézet „ügyfélszolgálatához”.
Az ügyfelek megtévesztésén alapuló visszaélések esetén ráveszik az ügyfelet a pénzük átutalására. A bankok azonban a valóságban nem kérik ügyfeleiktől, hogy számlájuk biztonsága, védetté alakítása érdekében utalják át pénzüket egy másik számlára. Azt sem, hogy hagyjanak jóvá egy tranzakciót, amellyel valójában a csalók saját eszközükön aktiválhatnak új banki (pl. mobilbank) szolgáltatást.
Tippünk: Az adatlopási kockázatokat részben csökkentheti, ha nem fogad rejtett számról érkező hívásokat. Bár egyes adathalászok a mobiltávközlés technológiai sajátosságai miatt már a kijelzett hívószámot is tudják manipulálni, még kijelzett szám esetén is érdemes ilyen esetekben a hívást megszakítani, és felhívni direktben az adott bank ügyfélszolgálatát.
Adathalász visszaélések esetén az elkövetők gyakran az ügyfelek mobiltelefonjára, számítógépére távoli elérést biztosító, állítólagos „banki alkalmazás”, esetleg „vírusirtó program” telepítését kérik. A valóságban a bűnözők hozzáférhetnek ezen programokkal az ügyfél érzékeny, személyes és hitelesítési adataihoz (pl. az egyszer használható második hitelesítési információhoz).
A bankok sohasem kérnek el telefonon vagy elektronikus úton érzékeny fizetési adatokat (pl. internetbanki vagy mobilbanki jelszót, SMS-ben kapott megerősítő kódot). Ismeretlen telefonos megkeresésnél így érdemes a bankra és a megkeresés céljára vonatkozó pontosító kérdéseket feltenni, és gyanús esetben megszakítani a kapcsolatot. Ezután célszerű visszahívni a bankot az ismert ügyfélszolgálati telefonszámon, és jelezni a történteket immár a valódi banki ügyintézőknek. Az átküldött vírusírtónak álcázott kémprogramokat, mellékleteket nem szabad megnyitni, hanem haladéktalanul törölni szükséges.
Ha emailben érkezik megkeresés banki oldalak felkeresésére és a levél internetes hivatkozást, linket is tartalmaz, akkor különösen körültekintően kell eljárni. E hivatkozások a csalók által készített, a banki oldalhoz hasonló, ám valójában álhonlapra navigálnák át az ügyfeleket. Ezen még véletlen megnyitásuk esetén sem szabad megadni a banki adatokat.
További újfajta adathalász megoldás, hogy a csalók nem bank, hanem valamelyik internetes kereskedői portál vagy egyéb szolgáltató nevében jelentkeznek, s a termék szállításához, szolgáltatásához kérik el előre az ügyfelek bizalmas banki adatait. Természetesen az adatokat ilyenkor sem szabad megadni.