A jegybank felmérése szerint több ezer forint is megtakarítható egy jobb bankszámlával.
Az MNB elemezte a 2021-es banki díjkimutatásokat, majd ez alapján megállapította, hogy a lakossági számlacsomag tudatos megválasztásával jelentősen csökkenthetők a számlavezetési költségek. A felmérés szerint sok ügyfél fizet többet olyan szolgáltatásért, amelyet olcsóbban is elérhetne.
Sokan drága bankkártyát használnak
Az MNB-hez érkezett adatok alapján az ügyfelek több, mint negyede 6.000 forintnál is többet fizetett a bankkártya szolgáltatásért, pedig a legtöbb banknál már elérhető évi 3-4.000 forintért is bankkártya – természetesen jellemzően a legegyszerűbb kivitelűek.
Sem bolti, sem online vásárlások esetében nincs különbség a különböző típusú kártyák használati lehetőségei között, így ezzel évente több ezer forintot lehet spórolni – mondják a jegybanknál. Ehhez azonban érdemes hozzátenni, hogy a drágább kártyákhoz sok kényelmi szolgáltatás is járhat, illetve dombornyomott bankkártya hiányában egyes autókölcsönzőknél és hotelekben könnyen kínos helyzetbe kerülhetünk, különösen külföldön.
Túl drága SMS-ek
Az SMS szolgáltatásért fizetett átlagos éves díj a jegybank statisztikája alapján 6.390 forint körül alakult. Azonban van, aki havonta fizet ennyit, és többszázezer ügyfél esetében az SMS-ekért fizetett díj meghaladta az évi 20.000 forintot.
Az MNB azt javasolja, hogy az SMS-t érdemes az ingyenes mobiltelefonra érkező push üzenetekkel kiváltani, ám ez nem minden banknál érhető el, sokan nem szeretik, és a régieket elég nehézkes visszakeresni.
Készült egy kalkulátor
A legnagyobb költségmegtakarítás akkor érhető el, ha mindenki a fizetési szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot választja és a különböző szolgáltatásokat tudatosan veszi igénybe, ebben segítséget nyújt a Magyar Nemzeti Bank megújult bankszámlaválasztó programja.
A kalkulált eredmények alapján mindenki megtalálhatja a fizetési szokásaihoz leginkább illeszkedő számlacsomagot. Ha jelentős, akár több ezer forintnyi eltérés van a legkedvezőbb számlacsomagok és az ügyfél saját számlacsomagja között, érdemes számlacsomagot váltani – ajánlják a jegybanknál.
Az ügyfelek mégsem rohannak
Annak ellenére, hogy egyes bankoknál kifejezetten sokféle és aránylag magas költséget számítanak fel a különféle szolgáltatásokért, iparági tapasztalatok alapján nincs tömeges igény az ügyfelek részéről a bankváltásra, amelyre a legtöbbször akkor kerül sor, ha az új bank valamilyen kedvező hitelkonstrukciót tud adni a korábbihoz képest.
Egy másik lehetőség, amikor a bankok konkrétan fizetnek az új ügyfeleiknek, hogy nyissanak náluk számlát. Az év első hónapjaiban több bank is 30-40.000 forintot kínált az újonnan szerződőknek, de érdemben ez a – többedik – kampány sem rendezte át a hazai lakossági számlavezetési piacot, a havi néhány ezer forintos banki díjtételekkel a többség egyszerűen nem foglalkozik.
Kedves Olvasónk! A Banknegyed célja, hogy szakmailag hiteles tájékoztatást nyújtson Önnek. Tegyünk együtt a kattintásvadász álhírek ellen! Ha hasznosnak találta az írást, örömmel vesszük, ha megosztja másokkal is, ezt az alábbi gombok használatával a megfelelő közösségi oldalon megteheti.